❋ Keputihan Membawa Mudarat! ❋

keputihan adalah cecair putih atau lendir yang dikeluarkan oleh vagina yang dipengaruhi oleh hormon estrogen dan progesteron di dalam darah wanita.Umumnya, setiap wanita mengalami keputihan kerana ia sebenarnya adalah proses perubahan hormon dan pembersihan yang mana sel sel mati dikeluarkan dari dalam lubang faraj .Secara biologi keputihan akan berlaku pada sekitar sebelum waktu haid bagi setiap wanita. Selain wanita yang sudah berkahwin dan hamil, remaja perempuan juga akan mengalami masalah keputihan, malah ada kalanya kanak-kanak kecil juga turut tidak terkecuali.Kebiasaannya remaja jarang mendapat keputihan kecuali mereka yang mengambil ubatan tertentu seperti mengambil ubat untuk penyakit diabetes, mempunyai sistem badan rendah atau seorang yang aktif secara seksual.

Normalkah kalau ada keputihan?
Selalu orang tertanya tanya, keputihan ni normal atau satu jenis penyakit. Ok, keputihan ada 2 jenis.


➽ Keputihan Normal
Terjadi 14 hari sebelum haid. Waktu ini adalah waktu subur seorang perempuan. Hormon akan melimpah ruah untuk, mempersiapkan kematangan sperma ke dalam telur. Kiranya keputihan itu menjadi daya penarik sperma ke telur dan bau keputihan ini tidak busuk.➽ Keputihan Yang Tidak Sihat
Keputihan yang tejadi sepanjang masa, gatal-gatal, berbau busuk dan menyebabkan kurang selesa semasa hubungan intim. Keputihan ini jugalah menjadi punca mandul. Permulaan terjadi keputihan tidak sihat ini disebabkan kelembapan dibahagian vagina dan ini menggalakan pertumbuhan kulat, virus dan bakteria.

Sebenarnya kita tidak boleh ambil mudah tentang perkara ini, sebab lama kelamaan bakteria atau kulat dari vagina kita mungkin menyebabkan kanser. Bau keputihan semakin busuk, kadang-kadang disertai tompok-tompok darah, lebih ketara lagi apabila berhubungan intim menyebabkan pendarahan. Tetapi ianya bukanlah sekadar bau busuk, ia juga menyebabkan kerosakan pada kilang telur, dan menyebabkan penyumbatan sel sel telur dan seterusnya mandul.

TAHUKAH ANDA??? 


Keputihan terjadi disebabkan antara 2 sebab ...
Jangkitan bakteria seperti BACTERIA VAGINOSIS ataupun kulat  seperti THRICHOMONIASIS
dan CANDIDA ALBICAN





Contoh vagina yang dijangkiti kulat akibat keputihan yang teruk.. 






Oleh itu, yang bergelar wanita diluar sana mengalami masalah keputihan silalah berjumpa dengan doktor. Kadang-kadang sesetengah dari kita malu untuk berjumpa doktor jika melibatkan masalah vagina.
Dengan ini, saya galakan kepada anda untuk mengambil suplemen sebagai langkah pencegahan dan rawatan sebelum menjadi lebih sirius. Alfalfa adalah pilihan terbaik untuk anda kerana Alfalfa membantu masalah keputihan dan masalah wanita yang lain.

Ok lah... disini saya berikan beberapa tips merawat keputihan untuk pembaca setia saya ya...

Tips Mudah Merawat Keputihan
  1. Pakai Seluar Dalam dari jenis kapas @ cotton untuk memastikan vagina sentiasa kering.
  2. Amalkan makan ginseng – ia mampu untukmemperbaiki imun dan seimbangkan hormon.
  3. Mandi dengan air suam yang dicampur dengan epal cider
  4. Amalkan ALFALFA – untuk meregulate hormon dan merawat keputihan.
  5. Amalkan makan YOUGURT- kaya dengan prebiotik. Sangat bagus untuk menyeimbangkan pertumbuhan bakteria.
Antara yang saya cadangkan adalah anda mengamalkan ALFALFA COMPLEX SHAKLEE.
tablet yang sangat mudah ditelan, bukan sahaja keputihan malahan manfaat kepada kesihatan lain juga.




Berminat untuk mencuba produk ini boleh hubungi saya di;

Facebook : Nur Mohd Pizan (untuk chating terus dengan saya)
Email : nurulamsyar12@gmail.com
Call / Whatsupp : 013-223 0166


0 comments